Binjurarna

Innan jag blev utbränd så visste inte jag att det fanns ett organ i kroppen som hette just, binjurar. Sakta men säkert så har jag fått lära mig att dessa små liv är väldigt viktiga för min och allas välmående. Så jag råder alla att ta hand om dessa som om de vore våra bästa vänner. Efter allt jag läst om dom så skall jag försöka att fatta mig kort, inte lätt men skall försöka.
 
Efter att levt under en otrolig hård press, så du har blivit sjuk och helt orkeslös, så blir binjurarna helt utmattade. De har jobbat under en så hård press under så lång tid att dom har slutat att funka som de skall. Känslan att aldrig vara riktigt pigg är väldigt frustrerande, att enligt läkarvården vara frisk från en tex utbrändhet är inte alltid det som känns som friskhet. Det känns som om något fattas. För min del så är det vikten som gör att binjurarna visar att de inte funkar än. Mina 7 "utbrändhetskilon" sitter där de sitter. Jag vet att jag rör på mig mycket varje dag (tex cyklar jag 1,2 mil, promenad med hunden på ca 5 km) och några dagar i vecka så springer jag några km, håller ju på å tränar inför tjejklassikern!
 
Under min sjukdom så fick jag höra hur duktig jag var när jag tränande varje dag. Jag tränade på tok för hårt för mitt eget bästa. För det får man ju alltid höra, åååå bra träna som faaaan så löser sig allt. Men tyvärr så gäller inte detta våra små binjurar, utan dessa blir bara sämre vid hård träning. Inom PT branchen är tyvärr inte kunskapen så hög när det gäller detta. Det som är det bästa är lugna promenader ett tag och sedan öka på i den takten man känner att man orkar. Alltså du skall vara pigg efter träningen, och är du även trött dagen efter, ja då har du tränat alldeles för hårt.
 
Binjurarna producerar kortisol, som är livsnödvändigt. Extrem trötthet, svaghet särskilt vid stress infektioner eller träning, lågt bodtryck, yrsel, vikten funkar dåligt på något sätt, depressiva besvär, svårt att somna, infektioner, krånglande mage, pigmentering, kalla fötter och händer. Ja listan kan göras väldigt lång om vad som händer med kroppen om binjurarna går på sparlåga.
 
Min lilla erfarenheter (av både egna och av andras), är att läkarvården har för små referensvärden på sköldkörteln. Så många som under längre tid har trott att det är fel på sköldkörteln, så är det egentligen binjurarna som skall stöttas.
Och hur gör man detta?? 
 
1. Ta bort all onödig stress! Vad det är för stressande situationer vet du bäst själv.
 
2. Sov på de bästa tiderna! Att lägga sig senast kl 22, eftersom mellan 22-01 på natten, så arbetar binjurarna som hårdast för att återställa och reparera kroppen. Om du då är vaken, ja då får de redan utmattade binjurarna jobba ännu hårdare, vilket naturligtvis inte är bra.
 
3. Tyvärr så den bistra sanningen att kaffe, svart the, Coca-Cola och energidrycker måste bort! Iallafall under en period, då binjurarna stärks.
 
4. Om du har svårt att somna på kvällen så kan det vara bra att stänga av världen en tid innan du lägger dig. Om du har svårt att somna så är det bäst att stänga av senast kl 20. För min egen del så har jag kunnat somna i tid och otid.
 
5. Träna i rätt mängd! Känn efter i din kropp om vad som funkar bäst. Driv inte på och tro att hård träning är det bästa, vilket faktiskt kan utlösa en binjurekrach. Du skall känna dig starkare efter en träning, och verkligen inte trött dagen efter.
 
6. Kosttillskott!! Så naturliga som möjligt. Inga kemiskt framställda.
Exempelvis:
C-vitamin
Glutation ( en av kroppens viktigaste antioxidanter)
Vitamin B5, E, och D
Men det finns fler vitaminer och mineraler som är bra för detta ändamål.
 
 
7. Ät på fasta tider och se till så inga blodsockerdippar sker. Ät mellanmål med två-tre timmars mellanmål, och börja dagen alltid med frukost. Snabba kolhydrater är något du oxå skall hoppa över det gör att binjurarna får jobba extra hårt.
 
Det krävs tid och tålamod för att få pigga binjurara, hoppas dessa små råd och tips kan hjälpa någon. Men det viktigaste är att lyssna på sin egna kropp och va den tål.
 
 
Livet skall vara luuuungt å skönt
 
Kram



 
 
 


 
 
 
 
 
 




 





 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0